Friday 9 March 2012

pekerja Islam dilarang menunaikan solat ?

bismillah .

sedar atau tidak , perniagaan hometown aku semakin dikuasai oleh orang bukan Islam .
tak salah .
as long as its Malaysian right .
but still , where Muslimin and Muslimat sekalian ??


takpe , orang Islam kerja kerajaan .


ok , agak melegakan hati .
tapi , as i know and i see ... stilll there a lot of muslimin dan muslimat kerja under bos . yang bos adalah bukan Islam .
ok . itu situasi sekarang .

situasi aku.
1. bekerja di Ngiukee , (dgr nama pun confirmlah bos bukan Muslim)
dan aku tak tahu pun , tempat kerja itu takde tempat solat .
dan dilarang keluar dari tempat kerja .
and not more than  a week , i quit .
for that reason and other reason .

2. selama dua bulan aku di rumah dan Alhamdulillah , meningkat jugak ilmu di dada walaupun sekadar membaca.
tetapi lama kelamaan au jadi stress di rumah sebab , sunyi.
then , my friend bawak cari kerja .


so then , kitorang cari lah .. survey2 kerja , banyak yang tolak orang Islam sebab dorang tanak pekerja ambil masa untuk solat .


dan aku agak tersentap.


kat tempat aku , bukan banyak kedai orang Islam .
banyak yang non muslim.
jadi kalau semua tolak orang Islam , dimanakah peluang untuk orang Islam .

so, namapa tak kepentingan kita menguasai perniagaan semula di sini ?



3. dan Alhamdulillah , mak suruh kerja tempat restoran kawan dia . Muslim .
first day aku kerja , aku mintak izin solat , Alhamdulillah ... tiada masalah .

walaupun bos aku tuh , Muslim hanya pada nama .. tapi dia respect jugak .
InsyaAllah aku doakan dia dapat hidayah dan aku tak lupa untuk solat dhuha doakan restoran dia bertambah maju .


lama-kelamaan sehinggalah ke hari ini hari Jumaat di mana sepatutnya , semua muslimin bergerak ke masjid kan ? ...


aku balik dari solat zohor, dan aku dimarah ...

"bukan mau larang solat, tapi kau kan kerja , kerjalah saja"
sedangkan Allah telah berfirman :

"Wahai orang-orang yang beriman, apabila diseru untuk kamu menunaikan sembahyang pada hari Jumaat, maka bersegeralah kamu kepada mengingati Allah dan meninggalkan jual beli. Yang demikian itulah lebih baik bagimu jika kamu mengetahui".

Surah Al-Jumu'ah, ayat 9
ayatnya lebih kurang macam tuh .. aku hanya mampu beristighfar di dalam hati ... dan menahan air mata sekuat yang boleh ...

pendapat aku ...

"Muslim melarang Muslim yang lain solat ? Walaupun dia empunya Restauran sepatutnya dia lebih faham akan pekerjanya yang Muslim. Dan bukan sahaja dia patut concern akan pekerjanya, malah dia patut concern akan dirinya juga. Dan aku ? Aku tidak akan tunduk pada bisikan Syaitan ... Aku akan tetap meninggalkan kerja pada waktunya untuk kita menunaikan kewajipan kita. Aku redha kalau aku diberhentikan .. Ada yang suruh berhenti. Tapi bagi aku , kalau aku berhenti , pekerja  yang lain akan anggap seorang Muslim ni lemah . Jadi aku kena kuat lillahitaala . mungkin mereka akan tertarik pada agama Islam dan yang sudah beragama Islam akan tertarik untuk berhenti dari kemungkaran dan mengabdikan diri kepada Allah azza wajala"

 doakan aku sentiasa kuat . dan ini hanya pandangan seorang insan kerdil . aku terima pandangan semua orang ..
Wallahualam ..

No comments: