Friday 30 November 2012

Usrah. Part : 1


this happy circle consist of 3 Muslimat.
Akak nombor satu-MPP, Degree Pend Sains Sem5
Akak nombor dua-exco PALAPES, Degree Psychology Sem1
Me-exco perhubungan awam Persatuan Sains(baru dapat malam sebelum tu. kihkihkih)


Tempat usrah yang super duper coolio. :)
macam geng-geng lepak je kan?
"Bismillahirrohmanirrohim" *permulaan yang skema. :)
"Hehehehehehehe" diiringi dengan ketawa kambing akak tu.
"Akak ni tak reti sebenarnya nak sopan santun. Kihkihkih"

Nampak tak kecomelan dia di situ? hihi.*iklan

"Tajuk kita hari ini sebenarnya berkenaan akidah. Akak pun baru je study akidah ni semalam. Sebab nak share dengan korang akak pun kena study balik jugak. Apa yang kamu faham tentang akidah?"

Akak nombor dua: "Kepercayaan.."
Me : "Keyakinan?"

"Aqidah (العقيدة) dari segi bahasa (etimologis) berasal dari Bahasa Arab (عَقَدَ) yang bermakna 'ikatan' atau 'sangkutan' atau menyimpulkan sesuatu.
Menurut istilah (terminologis) 'aqidah' bererti 'kepercayaan', 'keyakinan' atau 'keimanan' yang mantap dan tidak mudah terurai oleh pengaruh mana pun sama ada dari dalam atau dari luar diri seseorang."

Angguk dua tiga kali.

"Tahu kita sekarang ni berpegang pada akidah apa? Kita berpegang pada akidah ahli sunnah wal jamaah. Tahu kan?"

Angguk dua kali.

"Bagi korang yang baru masuk ni, kena pandai berhati-hati.. Kalau akidah tak kuat dengan sesenang je korang kena tarik untuk ikut fahaman syiah."

Me : "Akak, macam mana kita nak kenal syiah ni sebenarnya?"

"Setahu akak, kalau kita mengucap dua kalimah syahadah kan? Tapi kalau syiah ni, tambah dua kalimah syahadah tu kepada tiga kalimah , empat kalimah bahkan ada juga yang ke-14."

Akak nombor dua: "Tak silap kalimah syahadah yang ke3 mereka menyebut tentang Saiyidina Ali. Pihak syiah berkefahaman bahawa Allah telah tersilap memberi mandat Rasul itu kepada Nabi Muhammad. Di sini terang-terangan dapat kita lihat yang syiah ni sesat sebab, mereka seperti memberi ketidaksempurnaan pada Allah dengan mengatakan Allah TERSILAP memberi mandat Nabi kepada Rasulullah. Padahal, Allah itu sempurna dan tak pernah tersilap!

Angguk.

"Minggu depan tajuk kita pasal tauhid pulak. Tahu apa tiga jenis tauhid? Haaa, akak nak korang cari pasal Tauhid ni. Sebenarnya kita ada je belajar masa sekolah menengah dulu. Tapi, tu lahhh , kita belajar semata-mata untuk exam. Mana tak lupaa.."

Sentap.
Hati tetiba eager untuk mencari berkenaan Tauhid.

:DDD




No comments: