Tuesday 21 February 2012

solehah atau tidak yang ingin diambil sebagai isteri ?


Bismillah . 
Assalam alaik . 



entri kali ini khas untuk muslimin. 
tetapi , muslimah boleh ambil iktibar . :)

kenapa aku buat entri khas untuk lelaki sedangkan aku perempuan?
I've been watching boys yang agak keliru dengan pendirian sama ada wanita solehah atau tak yang sepatutnya mereka pilih ? 
 lelaki solehah digalakkan berkahwin dengan wanita kurang solehah dan wanita solehah digalakkan berkahwin dengan lelaki solehah . 

petikan dari Ustaz Azhar Idrus . penuh makna dan anda sebagai seorang yang bijak perlu tahu maksud sebenarnya .



a) menghadapi tekanan hidup .

-memang bagai jarak mentari dan planet pluto kalau nak bezakan wanita solehah dan tak solehah ketika menghadapi tekanan hidup. senang je .

ini wanita solehah .





dan yang ini tak solehah .



Senangkan untuk bezakan keduanya ? dan sekarang anda pilih yang mana ? hantukkan kepala dan tanya minda. nak cakap, tepuk dada tanya selera , mesti semua sesetengah kaum lelaki seleranya nak yang seksi je kan ?

b) pemakaian . 

-ouh . yang ni semua mesti tahu kan ? off course . siapa yang tak tahu , anda memang bermasalah . tapi , guyys , and also girls , let me explain . 

jika kita ibaratkan wanita itu gula2 .. dua gula2 . satu berbungkus dan satu tak berbungkus . dua2 dijatuhkan ke atas tanah , dan rasa-rasanya yang mana guys nak pilih untuk dimakan?

tapi , gula2 yang kotor itu perlu diambil dan dibersihkan supaya tidak menjadi lebih kotor lagi . -thanks umar atas pandangan- 

Aku tahu korang semua tahu jawapannya . itu dah cukup untuk di explain .







maaf , untuk sisi wanita tak menutup aurat , tak boleh nak masuk sini . :)


c) keayuan .

-ini yang agak subjektif sikit . bertudung itu ayu. dan menguraikan rambut itu juga ayu . kan? kan ? kan? (yang ni hampa boleh kaitkan dengan bahagian b tadi)



ayukan ? hihi
..ada jugak lelaki yang berfikiran wanita solehah ni agak ketinggalan zaman sikit . kolot pakai tudung labuh . buta it. tak tahu perkembangan dunia. duduk di rumah je kot boleh . tekan remote astro pun tak tahu (ok, yg ni aku). guys , you all salah . 


see ? i told you . wanita solehah juga boleh jadi moden . lagi comel. lagi ayu. lagi nampak cool . 

cuba korang bayangkan yang ada seorang gadis nih , tak tahu nak tukar rremote astro . time tuh kat kedai..apa2 ajelah kedai. generalnya , restoran.. lepas tuh , dia tekan2 .. salah.. salah.. salah.. 
dan korang kaum lelaki pulak , tersenyum2 di meja sebelah tengok muka perempuan tuh memerah . dalam hati korang tentu , ah , comelnya ! comel kan? kan? kan? and then , korang pun apalagi , 
"ehem ehem . adik , biar abang tolong tekan ye" geli ahh . (hehehe)

ataupun korang nak yang rock macam nih ?


ingatlah wahai muslimin :


d) style . 

-muslimah takde style lah . 
siapa cakap ?? 


muslimah ada style . even dalaman mahupun luaran ataupun even luaran mahupun dalaman. full packege ! luar dan dalam ada style . kan? kan? kan ? 

muslimah itu saudara seagamamu . jangan kau hina mereka . dan jangan kau lebihkan wanita yang memalukan agama . 

tapi .. wanita yang dah bertudung tuh , kena ingat jugak ek .. 

pakai tudung tak wajib. menutup aurat itu wajib . so , say no tuh baju ketat2, tudung singkat2 , seluar sendat-sendat. ok ok ?  takde masalah kan ? 

oklah , aku rasa tak ada lagi point yang tersimpan di kotak minda. :)



maaf dengan setiap kata2 . maaf. saya sedia menerima teguran . saya tidaklah sesempurna mana . 
comelkan saya ?
cepat ambil baldi dan muntah .
hehe 

pesanan saya , binalah keluarga bahagia .

dan lelaki , muslimin sekalian , make your choice wisely . dan jadilah imam di dalam keluargamu .



p/s : tidak salah dan digalakkan mengambil isteri tidak solehah, tapi yang pasti , kena lillahitaala . bukan kerana nafsu . sekian :)

Wallahualam :)





6 comments:

Umar said...

setuju. tujuan muslim itu sendiri bernikah tentunya nak bina baitul muslim. dan nak dirikan baitul muslim itu perlukan pendamping yang sama soleh. isteri solehah lah :)

tapi, siapa pula yang nak ambil balik gula-gula yang tak berbungkus tu? pungut balik, bersihkan, bungkus balik biar cantik-cantik... takkan nak biar mat pet ? or nak biar je kucing main gula-gula tadi, sampai terjatuh longkang pula ? makin kotor...ish3..

aisyah . said...

ya know ? this is ur best entry ever :) semoga kau aku dn semua muslimah mnjd the real muslimah yg hbt bkn sj dimate mnusia tp jugak pd Allah ^^ InsyaAllah :)

Aliza Nuraini said...

pandangan umar bernas . terima kasih :) dah ubah sikit isi blog .

aisyah ameer , lillahitaala. :)

Unknown said...

suka kartun2 tu..
nice2..
suka yg solehah :)

Fadzmie said...

Kalau seseorang muslimah itu yakin boleh membimbing seorang muslim yang kurang soleh, apa salahnya kan. ;)

Unknown said...

i came from Philippins. Each word open up my heart and strenghten my iman..Alhamdulillah. what a nice daily break!!!. I was blessed that i can undertand BM.