Sunday 25 March 2012

list scholarship :) renungkan .

bismillah .


Kira lama dah kan tak update ni blog ?
Actually malaslah nak buat pointless entry.
and malas nak perah otak fikir tajuk apa yang sesuai.
and malas nak fikir apa huraian yang mampu menyentuh hati .
and actually malas nak menulis sebab aku tahu , kalau aku menulis dalam keadaan yang aku masih fragile dan hati tak menentu ni , mesti terkait jugak dengan problem yang aku takkan boleh bagitahu sesiapa.
mesti readers akan tercium jugak apa masalah aku dari penulisan aku.
and, aku mengaku , itu kelemahan aku. orang boleh baca aku dari penulisan aku.


tapi tak apa . aku mahu segigih dan segagah nya menulis. kerana apa ?
kerana aku rindu lah nak menulis dan sebab aku mahu sebarkan manfaat. 
dan mungkin aku ada teguran sikit buat insan tertentu .
dan aku mahu sedarkan sahabat-sahabat aku . 




perasan tak , sekarang tengah hot dengan scholarship segala bagai ?
perasan tak sekarang orang tengah desperate gilaa nak apply segala bagai ? 


kalau tak perasan , mungkin anda bermasalah . 
hehehe . gurau . 


okey , cenggini . 




عَنْ أَنَسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى يُحِبَّ 
لِأَخِيهِ مَا يُحِبُّ لِنَفْسِهِ. (البخاري ومسلم)


Rasulullah saw bersabda : tidak sempurna iman seseorang dari kamu sehingga dia suka saudaranya mendapat (kebaikan seperti ) apa yang dia sendiri suka mendapatnya (Riwayat Bukhari dan Muslim)


senang je kan nak faham ? tapi aku nak jugak explain dengan bagi situation.










lepas Subuh dua hari yang lepas , aku tidur balik (kerana kepenatan tahap giga)
dan aku dikejutkan dengan satu panggilan. dari seorang sahabat . aku angkat lah. off course takkan nak reject . 


Alhamdulillah . Ada jugak ingatan buat aku dari dia. Actually , dia meluahkan kekesalannya pada aku . Yep , dia ada tanya kat sahabat yang lain, macam mana nak further study , apa nak di apply , apa nak di buat, pengesahan apa yang nak dia buat , apa yang perlu , sijil , dokumen apa yang penting ... tapi kebanyakan mereka hanya jwab sepatah dua patah. baik kalau jawab. tapi yang tak endah langsung ni macam mana. lagi-lagi dia kecewakan , orang yang dekat dengan dia sanggup jawab macam tu . 


bukanlah aku nak cakap aku ni org baik . dan aku menjawab segala petanyaan dia dengan text pidato atau syarahan sepanjang 8000 patah perkataan. ouh tidakkksss . aku jawab yang termampu. dan aku jawab ikut apa yang aku rasa baik dan aku jawab apa yang aku rasa baik untuk aku dan dia . 


lagi pening tak ? haha . ok aku simple kan.


okey ,macam ni , sekiranya aku apply sepuluh biasiswa.
dan sahabt aku tu , tak tau apa-apa.
then dia tanya apa yang dia patut apply ?
dan aku buat donno . sebab kalau dia apply jugak , mestilah chance aku untuk dapat biasiswa tuh akan kurang bukan ? kan kan kan ?
(ok. aku tak sejahat tu lah. aku bagi hgak kan semua?)
dan tu lah maksud hadis di atas. 


kita takleh lah kedekut nih. sepatutnya kita harapkan kebaikan untuk sahabat kita jugak  macam kebaikan yang kita ada.




faham tak maksud hadis di atas sekarang ni ? tak faham jugak ?
let go trough second situation . 


broadband aku tak dapat connect ngan pc sebab remote computer aku cannot establish. dan aku text semua pakatr IT kenapa-kenapa benda ni jadi macam ni ?  mana lah aku faham bahasa komputer.


dan , terima kasih kepada sesiapa yang membalas walaupun anda sendiri tak tahu . 
dan terima kasih sangat-sangat kepada ynag cuba membantu.
tapi , yang tak reply langsung ttext aku ni apa cer ? 
hewhewhew . aku tak kesahlah . tapi apa salahnya kan, membantu aku ?
sedih tau tak ?
tak apalah ... :(




ni apa yang aku janjikan untuk readers sekalian  :  sharing is caring <3


http://spmonline.petronas.com.my/ 


http://thestar.com.my/edufund/tier2/ 


http://afterschool.my/scholarship/ 


http://www.uem.com.my/index.php?view=scholarship 


http://malaysia-scholarship.net/ 


http://www.astro.com.my/careers/indices/index_183.html 


sekian , Allahualam . 














No comments: