Saturday 16 March 2013

Jiwanya tenat. Hatinya sakit. -a short story-

Aku lihat hatinya sakit. Jiwanya tenat. Dengan suasana bilik yang telah disimbah cahaya senja. Dia masih terbaring lesu di atas katil. Buku-buku bertaburan di lantai. Manakan jiwa tidak sengsara hati tidak penat jika kau juga yang menyeksanya sayang? Sayu. Perit bila lihat dia begitu.

Perlahan-lahan aku kutip buku yang berselerakan di lantai. Ku susun rapi di atas meja. 

"Anna?"

Panggil Sue yang mungkin terbangun dengan bisingnya ulahku menyusun buku-bukunya. Aku duduk di birai katilnya meninggalkan sementara pekerjaan ku tadi. Melihat Sue yang lesu yang tiada bermaya hatiku bagai disiat-siat belati. Telinganya disumbat earphone yang  kutahu lagu pasti  lagu kumpulan yang dia minati. Avenged Sevenfold.

Aku tatap mata  Sue yang membengkak. Hampir menitis air mataku melihat keadaannya. Namun cuba kutahan. Dengan lembut aku menarik earphone dan melepaskannya dari menutup telinga Sue. 

"Sue.." Jari-jemarinya ku usap. "Kenapa seksa diri sampai macam ni sekali?"

Diam. Tanpa jawapan. Aku hanya bersabar menanti bicaranya. Aku tahu dia ingin berbicara dan dia sedang mengumpulkan kekuatannya.
Agak lama hanya bunyi pusingan kipas memenuhi ruang bilik itu.

"Aku tak kuat.."

Aku tersenyum. "Manusia memang tak kuat. Aku juga."

"Jadi?"

"Manusia tahu tak kuat. Tapi sering tunjuk kuat."

Diam. Tanda dia tidak hadam dengan ayatku.

"Sue.. Kita tahu diri kita ni tak kuat. Tahu hati kita ni macam kaca, terhempas sikit senang je pecah. Berkeping-keping tak tersambungkan."

Dia diam lagi. Menunggu bicara ku seterusnya.

"Kita tahu hati kita kaca. Tahu hati kita mudah pecah. Tahu hati kita ni kalau pecah susah sangat nak sambungkan balik. Tapi kita degil. Kita tunjuk kuat. Kita gantung harapan dan hati kita tinggi-tinggi. Tinggi melangit. Sedangkan kita tahu tu hati kita ni kaca.."

"Dan bila terjatuh .. Terhempas.. Tak tersambungkan Sue. Sakit. Perit .. Salah siapa Sue?"

Sue mula mengesak. Ku biar dia menangis. Aku tahu tangisannya bukan lagi tangisan penyesalan atas apa yang berlaku Tapi aku tahu itu tangisan kesedaran. Sedar ada kesilapan yang perlu diperbaiki di situ.

"Sue.. bukan tak boleh gantungkan harapan tinggi-tinggi. Tapi.. jadikan hatimu hati besi terlebih dahulu. Baru gantungkannya setinggi manapun."

"Tapi Anna... Macam mana nak jadikan hati ni hati besi?"

"Dengan keyakinan kita pada Allah. Kepercayaan. Tinggi mana pun kita dan jatuh tergolek-golek pun kita, bila kita percaya pada Allah dan percaya inilah ketentuannya, insyaAllah.. hati kita lapang menerimanya."

"Allahu..." Dia mengesak lagi. Dan aku tarik dia dalam pelukan. Dan aku yakin esok, akan ada sinar buat Sue.




p/s : Sengaja tidak ku menyebut permasalahan Sue. Agar pembaca sendiri bisa menentukan masalah apa yang kalian ingin letakkan. Masalah gagal cintakah, atau masalah akademik kah ataupun sebagainya. Terserah. :')










No comments: